onsdag 27 maj 2009

Kemtvätt

Trots att jag i flera veckors tid gått och tjatat om vad jag ska ha på mig på bröllopet på lördag, köpt klänningar och tagit hem och provat, provat skor, etc, etc, så kom inte Erold på förrän i måndags att hans kostym kanske behövde tvättas. Hemmafru som jag är så tog jag med mig kostymen till vår lokala kemtvätt (på Clemenstorget) på tisdagen när jag ändå skulle till BVC. När jag kom till kemtvätten visade det sig dock att det inte var nån kemtvätt längre utan en kebabrestaurang, och de ville inte ha min kostym...

Jaha, och där gick jag med en kostym hängd över vagnen. Efs det inte var så långt jag skulle så hade jag inte tagit nån plastpåse till den heller, vilket kanske var lite dumt. Jag traskade vidare genom stan mot BVC med kostymen. På vägen såg jag en tygaffär som hade kemtvätt. Jag gick in där och ja, de kunde ha den färdig till på fredag. Puh, tänkte jag. Jag lämnade kostymen och fick tillbaka lappen. Färdig fredag kl 16. Nej nej nej, det går inte, sa jag, jag måste ha den senast klockan 14 (vi ska nämligen ha släktmiddag hos mamma o pappa i Linköping på fredag). Nej nej nej, sa expediten, du får den kl 16! Riva lapp och hänga kostym på vagnen igen.

Efter BVC lyckades jag med hjälp av Erold och internet ta reda på att det låg en tvätt på Östra Mårtensgatan, uppe vid Botaniska trädgården. Traska traska traska. Nej, vi tvättar inget den här veckan. Färdigt först nästa vecka. Men testa nere på Grönegatan (tillbaka ner till centrum igen) eller på Fäladstorget (norra Lund, måste åka bil). Men nu kände jag inte för att gå mer utan bad Erold ta reda på när de kunde ha den färdig. Resultatet blev att jag var tvungen att infinna mig på Fäladstorget inom en timme. Skynda hem, lämna vagn, hänga Alfred i bärsele (omöjligt att bära honom och kostymen och samtidigt öppna dörrar), gå till bil, lasta in Alfred i sin stol, köra till Fäladstorget, bära stol+Alfred in på kemtvätten. 10 min innan tvättbudet kom. Puh!

På kvällen hade vi tänkt åka till Malmö och se Malmö-Umeå i damallsvenskan, men lite tidsbrist och lite funderingar över huruvida det var bra att ha ett spädbarn på en fotbollsmatch fick oss att avstå. Vi såg den på TV istället och med tanke på åskvädret var det nog bra att vi inte åkte dit!

Förresten, BVC ja, Alfred väger nu 6800 g, dvs han har gått upp ytterligare ett kilo på 3 veckor. Inte konstigt att jag får mjölksyra i armen av att bära honom! 63 cm lång hade han blivit också.

Nu är det snart dags för babycafé i Östra Torn igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar