tisdag 2 juni 2009

Vilken härlig helg!

Åh vilken härlig helg det blev! Och vilket lyckat bröllop Charlotte och Mattias fick! Precis lika härligt väder som på vårt bröllop för exakt 1 år sen! Vi åkte upp till Linköping på fredageftermiddagen för att hinna till mina föräldrar i tid till släktmiddagen på kvällen. Många nya släktingar (inklusive gammelfarmor) blev det att hälsa på för Alfred.

På lördagförmiddagen packade vi in oss och Anna och Johan i vår bil. Det är ekonomiskt och miljövänligt att samåka tänkte vi innan. Vad vi inte tänkte på var att det är ganska trångt med bilstol, vagn, gitarr, resväskor, klädgarderober, etc... Men mysigt hade vi! Vi installerade oss i campingstugor på Hätte camping i Tranås tillsammans med de övriga i vårt gäng och sen blev det genrep. Vi hade skrivit 2 sånger till brudparet, "Fru och Man" på melodin Waterloo och "Ni har en husvagn" på melodin "Det ska va husvagn". Jag antar att hela campingen också kan låtarna nu... Efter lite korvgrillning begav vi oss till Säby kyrka. Erold skulle filma hela vigseln så jag fick ha hand om Alfred. Det gick fint. Jag fick smyga iväg och sätta mig lite i skymundan i slutet för att amma lite bara, men större delen kunde jag titta på ifred. Det var jättefint! Jag är väldigt imponerad av Charlotte som själv sjöng en sång för Mattias i kyrkan!

Under middagen/festen ville Alfred knappt sova alls. Han var väl uppe i varv av alla intryck. Det var ganska jobbigt att vara ansvarig för en liten krabat tyckte jag. Även om han inte skrek mkt så kunde man ju aldrig riktigt slappna av. Han stod ute och sov ett tag när han väl somnade, men då sprang vi ju dit hela tiden för att se om han sov eller inte... Kort sagt, bröllop ska man nog helst gå på utan barn, men det är ju inte så länge de är spädbarn heller. När man inte ammar kan man ju ha barnvakt. Vårt uppträdande blev iaf mycket lyckat och uppskattat! Jag har precis kollat på det på film :)

På söndagen blev det gemensam frukost utanför campingstugorna och sen hemfärd till Brokind igen. På kvällen körde Erold hem till Lund igen, medan jag och Alfred var kvar hos mina föräldrar. Alfred har varit riktigt charmig hela helgen och skrattat och jollrat åt alla.

På måndagen umgicks jag med syster Marie och farmor, som också stannade kvar. Marie badade, och jag fick till mitt förtret stanna på land. Mjölkstockning vill jag inte ha! Idag åkte Alfred och jag tåget hem. Vi åkte i familjevagnen, vilket visade sig vara mycket bra! När barnvagnen inte fick plats för alla resväskor basunerade konduktören ut att om folk inte flyttade sina väskor från barnvagnsplatsen så skulle hon slänga ut dem på perongen... Då blev det fart på alla! Alfred var vaken hela resan förrutom ca 20 min, så jag var ganska trött när jag kom hem efter att ha underhållit honom.

När vi kom hem så fortsatte han att vara vaken. Han somnade en gång i babygymet, men vaknade när jag skulle flytta honom till sängen. Jag försökte alla möjliga sätt att få honom att sova - napp, sjunga, gå runt med honom... - men det gick inte. Tillslut blev han helt hysterisk, antagligen av trötthet. Han ville inte äta, inte ha napp utan bara skrek. Usch, det var första gången jag verkligen inte visste vad jag skulle göra för att trösta honom. Jag trodde han var sjuk eller nåt efs han aldrig brukar vara otröstlig. Erold var ute med jobbet och jag ringde honom, men som tur var svarade han inte, för 10 min senare lyckades jag få honom att somna genom att sjunga och bära runt honom. Han vaknade nyss och var hungrig, men då åt han och somnade dirket igen sen. Hoppas verkligen att det inte är nåt annat än trötthet. Han känns inte onormalt varm iaf.













Släktmiddag i Brokind!














Ankomst till campingen














Genrep














De barnfria festar loss :)














Det vackra brudparet


















Den yngste festdeltagaren håller i brudens väska














Lyxåk och champagne














Säby kyrka














Makarna Oom som nästan på dagen varit gifta i ett år














Frukost i det gröna














Hemma i Brokind igen. Moster Marie och gammelfarmor Ingrid. Alfred övar på att suga på tummen.




















Det var skönt att komma ut ur vagnen i värmen tyckte Alfred.




















Men ganska skönt i vagnen också.




















Morfar lärde Alfred att sitta.















Alfred o jag fick nöja oss med att titta på när moster badade

















Gammelfarmor och Alfred. 89 års åldersskillnad.















4 generationer!

1 kommentar:

  1. Vilken fin helg, och vilket vackert brudpar!

    Ingen är på topphumör precis hela tiden. Det kommer fler tillfällen då lilla Alfred blir ledsen. Jag tycker helt enkelt att du ska lägga de trevliga stunderna på minnet så att hu har ett lager när det behövs. :)

    SvaraRadera