onsdag 17 juni 2009

Dags att resa igen

Knappt har man kommit hem ifrån den förra resan förrän det är dags att ge sig iväg på nästa. Imorrn kväll tar vi flyget från Sturup till Stockholm där vi hämtas av Katta o Micke för vidare färd i bil upp mot Järvsö där midsommar ska firas med pompa och ståt (i 13 graders värme tydligen).

Jag känner mig inte så sugen på att packa igen, men det ska bli jättekul att umgås med våra härliga "TB-vänner" (som jag pluggade Teknisk Biologi med) i 3 hela dagar! Sen är ju Erold med den här gången också, vilket underlättar en hel del!

Så nu sitter jag som bäst och funderar över vad man bör tänka på att ha med sig. Helst bör vi förstås inte ha med oss nånting eftersom vi ska klämma in oss alla tre med vagn, packning och allt i Mickes SAAB-icke-kombi... Men förutseende som han är så har han fixat en takbox för detta ändamål. Risken är att det blir trångt ändå!

I måndags provianterade jag lite nya babyprylar som jag efter min Stockholmstripp inser kan vara bra att ha. (Många av dessa ansåg jag heeelt onödiga innan jag fick barn själv :))

- Hörselkåpor för bebis (så att han kan sova där vi är utan att störas av hög musik, slammer, etc)
- Napphållare som man fäster i hans tröja. (Vet inte hur många gånger nappen åkte i golvet i helgen)
- Parasol till vagnen (inte för att det behövdes i helgen, och troligtvis inte på midsommar heller, men ändå...)
- Nappflaska (om det är riktigt varmt kan man ge barnen vatten i flaska på sommaren + att jag tänkt testa om han vill dricka mjölk i flaska också. Kan vara bra att veta om det funkar.)

Appråpå mjölk i flaska så har jag pumpat ut mjölk för första gången också. Det var inte så farligt som jag trott. Det roliga är att det är min mammas gamla handpump från 80-talet som fortfarande fungerar! De säljer t.o.m såna på apoteket fortfarande. All teknik går inte framåt!

Idag ska jag shoppa lite mer:
- Babyvakt (kanske kan minska stressfaktorn lite om han ligger i ett annat rum och sover och det är mycket folk så man inte hör honom. Denna har även vibrator, vilket är bra vid högt ljud!)
- Näsdroppar (tydligen bra att preppa honom med näsdroppar innan start och landning för att förhindra lock för öronen. Annars hade nog det bästa varit att amma under start och landning, men det får man inte för då ska han sitta fast).

Vem sa att en liten bebis inte kostar nåt?!

Igår hade jag inget planerat och tänkte att det skulle bli en skön vilodag, men det där med att vila ligger inte riktigt för mig. Jag städade, tvättade och satte igång ett stort bullbak. Precis när jag skulle börja kavla och rulla längderna så vaknade lillprinsen och ville inte sitta själv. Det måste väl vara praktexemplet på en "bullmamma" när man står med ett barn på armen och äggpenseln i andra handen!? Vetelängderna blev goda iaf, men dock inte så fina pga hastigt utförande med en hand!

När kl var 20.30 och jag sövt Alfred och lagt honom i sin säng (Erold jobbade sent) kom jag på att jag inte ätit nåt sen lunch kl 13. Förrutom bulldeg då... Idag tror jag jag ska ha en vilodag på riktigt! Jag ska bara tvätta lite mer, fixa babyvakten och näsdropparna, gå promenad med mammagruppen...

2 kommentarer:

  1. Peltor kids och babyvakt är guld :)

    SvaraRadera
  2. Haha, en jobbarkompis till mig berättade också häromdagen hur hon hade bakat bullar med en bebis på armen. :)

    SvaraRadera