tisdag 7 juli 2009

Moster Marie, jordgubbar och tropisk hetta

Förra veckan var moster Marie här på besök från tisdag till torsdag. Vi blir bortskämda med alla som kommer och leker med oss hela tiden! Mest tog vi det bara lugnt - löste korsord, fikade och åt jordgubbar men på onsdagen blev det också en tur till Möllevångstorget i Malmö (mecka för utländska affärer) där Marie shoppade kryddor i storpack så det stod härliga till.

På onsdagkvällen åkte vi ut till Bosarp, där faster Madelene och Henrik bor, och grillade med dem. Efteråt skulle Erold och Henrik laga traktorn och Madelene skulle iväg och träna med sin häst. Marie, som ju är gammal hästtjej, fick också rida en sväng. Själv kände jag mig ganska överflödig så jag ägnade mig åt att plocka blommor längs vägkanten och lära Alfred vad de hette istället ;). Vi tittade en stund på när Madelene fick en privatlektion i ridhuset och jag facinerades av uttrycken som tränaren använde och hur någon nånsinn kunde förstå vad det betydde. "Bra Madelene! Tryck upp honom framför dig nu!" t.ex...

På fredag kvällen åkte vi för första gången och badade med lilla familjen. Premiärturen blev till Pude Håla. Erold och hans familj var där mycket när han var liten och han har pratat mycket om detta ställe. Jag hade tänkt mig att det skulle vara just en "håla", men det var faktiskt en väldigt fin badplats med gott om barnvänligt gräs. Jag bedömde att vattnet inte var "mjölkstockningskallt" och tog mitt premiärdopp för i år. Det är nog det senaste premiärdoppet i min historia tror jag!

Lördagen blev intensiv. Vi parkerade på Rögle Bär kl 10 prick för att vara först ut i jordgubbslandet. Det var vi visserligen inte ändå, efs folk troligtvis köat innan de öppnade... Men det fanns hur mkt fina gubbar som helst så det gjorde inget. Vi tänkte plocka 30 liter att göra sylt av, men när det visade sig att det var dyrare att plocka (22,50 kr litern) än att köpa på torget (15 kr litern) så ångrade vi oss och plockade bara 15 liter. Jag som älskar att plocka saker ville helst inte sluta utan funderade på att fråga om jag kunde få plocka åt nån annan också... Alfred sov i vagnen i skuggan med babyvakten hela tiden.

På eftermiddagen åkte vi till Västra hamnen för att softa och bada lite innan vi skulle på middag hos Sorana och Eric. När vi kom dit fick jag lätt panik. Minst 30 grader i luften, ingen skugga att se så långt ögat nådde, sjuukt mkt folk, Alfred var hungrig, jag var kissnödig och jag undrade vad vi gett oss in på. Tur att min man är av det lugnare slaget och övertalade mig om att det måste finnas skugga nånstans, och mycket riktigt, vi hittade några tallar dit andra barnfamiljer också sökt sig :) När alla behov var lösta blev det en riktigt mysig eftermiddag, med sommarpratare i högtalarna!

Natten mellan lördagen och söndagen var tropisk (över 20 grader hela natten) och när vi satt på innergården hos Sorana och Eric och grillade kändes det verkligen som vi var utomlands. Massor med röster och skratt överallt, sommarlukter och varmt varmt varmt!

Idag har jag gått upp extra tidigt för att hinna blogga och dricka kaffe innan Mr Alfred vaknar. Jag har hört om mammor som försöker sova så mkt som möjligt för att få dagarna att gå, men jag vet inte, mina dagar bara försvinner så jag försöker skära ner på min sömn istället!

När moster Marie var här skulle vi fira sommaren med glass i Stadsparken, men det slutade med språngmarch hem under Alfreds lilla solparasoll och sedan (när vi var hemma) ett åskväder som var nånstans mitt över oss.













Grillmiddag i Bosarp













Frukost på balkongen (observera tomat och chiliplantorna i bakgrunden. Första tomaten är redan skördad).













Nyvaken sötnös













Jag köpte blommor till blomlådorna på Möllevångstorget.













Kvällsbad i Pude Håla













Jordgubbsplockning (och ätning)













Västra hamnen


























Middag hos Sorana o Eric i Malmö

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Roligt att ni nyttjat det fina vädret hela veckan och att Alfred har fått uppleva vårt fina bad i Pude Håla. Det får ni tänka på om det regnar på semestern.

    Hälsningar
    Farmor

    SvaraRadera
  2. Tack och lov att det har blivit svalare. Det är jätteskönt med 25 grader, men 30 är lite väl varmt.

    SvaraRadera
  3. Tack för senast mina gullisar... Var tomaten god förresten? Kryddorna är prima! Puss från Moster

    SvaraRadera