söndag 26 juli 2009

På resande fot

Nu har vi avverkat två dagar i Gävle och två dagar i Brokind. Det blev mycket bilåkande för lillfisen där ett tag- 40 mil om dagen i tre dagar i rad. Men han skötte sig exemplariskt, sov, skrattade och spanade på solkatter.
Hos farmor och farfar vände Alfred sig nästan från rygg till mage. Mamma o pappa tyckte att det var lite fusk, men farmor hävdade bestämt att det absolut var en godkänd vändning. Det som inte var godkänt enligt mamma o pappa var att han låg på en dyna som han kunde rulla ner ifrån och därmed få fart runt. Dessutom kom inte armen med runt... Farmor tyckte att vi var lite hårda i vår bedömning!

På fredagkvällen åkte vi tillbaka till Brokind och mormor och morfar. Tidigt på lördagmorgonen åkte Erold sen iväg till Kastrup för att flyga till USA. Han ska jobba där i en vecka och jag och Alfons ska bo kvar i Brokind under tiden. Igår hade syster Marie födelsedagsfest. Eftersom det är cykelavstånd dit härifrån så kunde jag lämna Alfred hos mormor o morfar och vara med! Lite orolig är man ju alltid för hur det ska gå när man inte är med, men när jag kom hem runt halvelvatiden sov han så gott i sin säng.
Imorse åkte pappa o jag till skogs för att leta blåbär, svamp o vildhallon. Vi hade 2 timmar på oss till nästa amning och cykelturen dit tog 15 min, så det gällde att optimera tiden. Det fanns hur mkt blåbär som helst, men efter drygt 3 liter var vi tvungna att hejda oss för att leta svamp o hallon istället. Hallon fanns det inga alls, men vi hittade några kantareller iaf. Jag är nog född samlare, för jag älskar att plocka saker och fylla frysen med :) I höst ska det bli många goda bärpuréer till Alfred!

Morotspurén har nu bytts ut mot potatispuré, med ungefär samma resultat... Han sväljer nog inget än, men idag fick han iaf inga kväljningsreflexer så han kanske börjar vänja sig lite vid konsistensen!

Blöjbyte på rastplats längs E4:an


Farmor lekte med Alfred så han skrek av skratt. Varje gång kudden ramlade ner från huvudet var det lika roligt!

Farmor o farfar hade ingen babysitter, men en fåtölj funkade ju lika bra!



Liggvagnen går att fälla upp så att man kan sitta med vid bordet! Här är vi hemma hos mormor och morfar.


Sitta på bordet får man bara nu. Inte när man blir större...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar