måndag 12 oktober 2009

En tripp till Göteborg

Tidigt på måndagmorgonen tog Alfred och jag vårt pick och pack och susade iväg i bilen mot Göteborg. Målet var Anna och Thelma i Mölndal. (Ok, Andreas lite också, men honom såg vi inte så mkt av efs han jobbade...) Bilresan gick jättebra! Alfred var vaken större delen av vägen men satt nöjd och lekte med sin fina Brio-skallra.

Thelma är drygt 2 månader yngre än Alfred och när vi träffades för ca 2 månader sedan var det stor skillnad på dem. Nu hade dock Thelma vuxit ikapp lite och de hade mkt mer utbyte av varandra, vilket var himla kul att se!

Man börjar märka att Alfred vet vad som är hemma och borta. Jag hade tagit med mig resesängen, men där ville han inte alls sova - troligtvis efs han inte kände igen sig. Så vi fick dela säng, han och jag.

På tisdagsmorgonen var han också riktigt kinkig och arg och ville varken sova eller amma. Tillslut testade jag att ge honom gröt och han åt en hel portion på ingen tid alls. Han har varit ganska ointresserad av att amma på förmiddagen ett tag, men jag har trott att det beror på att han inte är hungrig. Antagligen är han inte sugen på mjölk utan vill ha gröt som en stor pojke, så det får det bli hädanefter!

Efter gröten åkte vi med Jessan och Noa (1 månad) till Delsjöområdet och gick en promenad och åt lunch på ett mysigt café som hette Bertilssons stuga. Det var de med barn eller hundar som valde att sitta ute, trots 5 graders värme, men solen sken ju så det var jätteskönt!

Trots att promenaden bara var ca 4 km var jag rätt trött efteråt. Efter ca 500 meter bestämde sig Alfred nämligen för att han inte ville sitta i vagnen längre. Som tur var hade Anna sin babybjörn med sig och däri var han nöjd. Promenaden var rätt backig och att traska uppför en brant backe med en 10,5-kilos-klump som har benen dinglandes nere vid mina knän, samt skjuta en vagn framför sig, visade sig vara ganska ansträngande. Det var gött med fisksoppa när vi kom fram till caféet!

Vi åkte hemåt vid 16-tiden på tisdagen. Alfred hade sovit totalt 1 timme på hela dagen så jag var ganska säker på att han skulle sova större delen av vägen hem, men ack så jag bedrog mig. Trött var han, men sova skulle han inte... Andra halvan av vägen var en kamp för att hålla honom glad. Vi stannade 2 ggr, men det hjälpte inte mkt. Han blev jätteglad så fort han kom upp ur stolen, men lika arg igen när jag satte tillbaka honom... Så det var två tröttisar som kom hem till pappa på kvällen!

Thelma kämpar med smakportioner och Alfred äter lunch. Barnstolen tog vi med dit, men glömde den när vi åkte hem, så idag har jag köpt en ny på Blocket!


Thelma är imponerad av hur mkt Alfred kan äta!

Kompisar!

Härlig promenad runt Lilla Delsjön

Lunch på uteserveringen. Alfred misstyckte inte. Däremot var visst min tumme för kall för att förstå att den inte skulle vara med på bilden...

Myyys


1 kommentar:

  1. Mm, vi har haft jättekallt. Kul utflykt!
    Men ni får allt stanna längre nästa gång så att ni hinner fika med mig också.

    SvaraRadera